سلامت و بهداشت

افزایش تب دانگی در کشور؛ هشدار درباره ابتلای مجدد

به گزارش خبرآنلاین،مینو محرز، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و عضو فرهنگستان علوم پزشکی ایران، درباره وضعیت تب دانگی در کشور اظهار کرد: افزایش موارد این بیماری در روزهای اخیر به‌ دلیل شرایط محیطی و افزایش حضور مردم در مناطق شمالی کشور رخ داده است.

برنا در خبری نوشت:وی افزود: در شرایطی که برخی افراد در محیط‌های ابتدایی و در معرض پشه‌ ها زندگی می‌کنند، احتمال گزش و انتقال بیماری افزایش می‌یابد.

محرز در مورد تکثیر این پشه ها تصریح کرد: پشه ناقل این بیماری مدت‌هاست وارد کشور شده و به‌ راحتی در محیط‌هایی با آب راکد تکثیر می‌شود.

وی ادامه داد: این پشه حتی می‌تواند تا طبقات بالای ساختمان‌ها پرواز کند و برای تخم‌گذاری تنها به مقدار بسیار کمی آب، حتی در حد یک قاشق چای‌خوری، نیاز دارد.

این متخصص بیماری‌های عفونی درباره نحوه انتقال بیماری گفت: تب دانگی از طریق گزش پشه به انسان منتقل می‌شود و انتقال مستقیم انسان به انسان ندارد.

وی درباره علائم ابتلا به تب دانگی، افزود: علائم بیماری در ابتلای اول معمولا خفیف و شبیه سرماخوردگی است، اما در صورت ابتلای مجدد، بیماری شدیدتر شده و می‌تواند با خونریزی و حتی مرگ همراه باشد.

محرز با اشاره به نبود درمان اختصاصی بیان کرد: این بیماری داروی خاصی ندارد بنابراین پیشگیری اهمیت بسیار بالایی دارد.

وی در مورد راه های پیشگیری تاکید کرد: مهم‌ ترین راه پیشگیری، مبارزه با پشه‌ها، سم‌پاشی محیط و جلوگیری از تجمع آب‌های راکد در منازل و محیط‌های شهری است.

محرز ادامه داد: لازم است شهرداری‌ها و دستگاه‌های مرتبط در زمینه سم‌پاشی و آموزش عمومی همکاری جدی‌تری داشته باشند.

وی در پایان برای آگاهی بخشی مردم از این بیماری خاطرنشان کرد: افزایش آگاهی مردم درباره نحوه انتقال و پیشگیری از تب دانگی می‌تواند نقش موثری در کنترل این بیماری داشته باشد.

۲۳۳۲۱۷

کد مطلب 2225620

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا